Pages

Friday, May 29, 2009

Kenyataan TPM Ibarat Membunuh Anak Bangsa Sendiri


Keputusan menghadkan setiap pelajar yang menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil 10 mata pelajaran maksimum mulai tahun depan yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia yang dipimpin oleh Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah amat keterlaluan kerana menghalang kecemerlangan pelajar untuk lebih maju dengan hanya disebabkan isu remeh yang dibangkitkan iaitu persoalan biasiswa, mengurangkan bebanan ibubapa dan berapa kerat sahaja pelajar yang mengambil lebih 10 mata pelajaran serta berapa kerat sahaja dapat semua A dalam setiap mata pelajaran
Sikap Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat seperti membunuh anak bangsa sendiri kerana kebanyakan pelajar yang mengambil lebih daripada 10 mata pelajaran adalah dari sekolah agama kerana mengambil mata pelajaran teras dan mata pelajaran elektif. Sebagai contoh seorang pelajar dari Sekolah Menengah Agama Kuala Lumpur atau di Maahad Muhammadi atau mana-mana sekolah aliran agama sudah tentu akan menambah mata pelajaran agama terlebih dahulu kemudian barulah ditambah dengan mata pelajaran lain untuk membolehkan mereka meneroka peluang dalam bidang lain, antara contoh mata pelajaran yang di ambil oleh pelajar sekolah agama seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Pendidikan al-Quran dan Sunnah, Pendidikan Syariah Islamiyyah, Tasawwur Islam, Bahasa Arab Tinggi / Komunikasi, Matematik Tambahan, Biologi, Kimia, Fizik, Lukisan Kejuruteraan dan Pendidikan Seni. Keseluruhannya berjumlah 14 mata pelajaran. Sudah terbukti, pelajar-pelajar keluaran sekolah agama berjaya mendapatkan keputusan yang baik walaupun mengambil lebih daripada 10 mata pelajaran.


Impak dari kenyataan Tan Sri Muhyidin Yassin, kebanyakan pelajar tidak akan menyedari kemampuan yang ada pada dirinya sendiri. Contoh lain, setiap pelajar yang ingin menyambung di Darul Quran JAKIM bagi mengikuti Program Persijilan Tahfiz al-Quran di Darul Quran JAKIM / UIAM diwajibkan mengambil mata pelajaran agama seperti Pendidikan Syariah Islamiyyah dan Bahasa Arab Tinggi / Komunikasi. Selain itu mereka juga wajib mengambil mata pelajaran Fizik, Kimia dan Biologi untuk membolehkan mereka menceburi bidang profesional di UIAM. Adakah pada tahun 2011 program ini bakal dibatalkan kerana kenyataan bodoh Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri. Bagaimanakah seorang Menteri Pelajaran boleh mengeluarkan kenyataan tersebut sedangkan Program Persijilan Tahfiz al-Quran di Darul Quran JAKIM / UIAM adalah usahasama JAKIM di bawah Jabatan Perdana Menteri dan UIAM di bawah Kementerian Pengajian Tinggi. Tindakan bodoh ini seperti mengkhianati agama dan bangsa sendiri dalam melahirkan profesional huffaz (profaz) seperti ilmuwan Islam terdahulu.
Jika persoalan biasiswa yang dibangkitkan oleh Timbalan Perdana Menteri, adakah semua mahasiswa mendapat biasiswa sama ada dari Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) atau biasiswa Majlis Amanah Rakyat (MARA) atau mana-mana agensi kerajaan. Jawapannnya tidak, hanya segelintir sahaja mahasiswa mendapat biasiswa tersebut. Kebanyakan mahasiswa hanya di tanggung oleh ibu bapa mereka sendiri atau mereka sendiri bakal dibelenggu hutang sebaik sahaja tamat pengajian di dalam negara kerana meminjam dari Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Di sini tidak timbul soal biasiswa kerana kita amat mengetahui mengenai kepayahan untuk mendapatkan biasiswa dari Kerajaan lebih-lebih lagi bagi mahasiswa aliran agama.
Persoalan lain yang dibangkitkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah untuk mengurangkan bebanan kepada ibu bapa yang terpaksa menghantar anak mengikuti kelas tuisyen kerana pengajaran dalam mata pelajaran elektif tidak dibuat secara konsisten di sekolah. Kita amat mengetahui akan kesusahan hidup keluarga Nik Madihah, namun kejayaan Nik Madihah dalam SPM dengan memperoleh 20 A telah membuka mata semua orang bahawa orang susah boleh membuktikan kejayaan mereka. Jika tuisyen menjadi persoalan bagi Tan Sri Muhyiddin Yassin, ini adalah persoalan yang masih boleh dipertikaikan kerana berapa ramai pelajar yang masih boleh mendapat keputusan yang cemerlang tanpa mengambil tuisyen.
Satu lagi persoalan yang ditimbulkan oleh Menteri Pelajaran berdasarkan keadaan semasa, jumlah pelajar yang mengambil lebih 10 subjek pada peperiksaan SPM tahun lalu cuma 48,000 berbanding 500,000 yang mendudukinya seluruh negara. Tidak sampai 10 peratus dari jumlah sebenar yang menduduki SPM pada tahun lepas. Jika dikaji secara keseluruhan pelajar dari sekolah agamalah memonopoli 10 peratus tersebut. Di sini kita dapat lihat sikap kerajaan untuk menutup pintu pelajar sekolah agama dari terus bersaing dengan pelajar sekolah biasa. Di zaman dunia tanpa sempadan ini, budaya persaingan menjadi perkara biasa. Maka Menteri Pelajaran sepatutnya mengarahkan kepada setiap sekolah supaya memotivasikan pelajar mengambil lebih daripada 10 mata pelajaran bukannya menghadkannya. Beliau juga sepatutnya menyuarakan perasaan bimbang kerana peratusan yang terlalu rendah iaitu tidak sampai 10 peratus daripada keseluruhan pelajar mengambil lebih daripada 10 mata pelajaran bukannya menghadkannya kerana di zaman akan datang bangsa yang maju akan bertambah maju sedangkan rakyat Malaysia khususnya beragama Islam dan berbangsa Melayu akan lebih jauh ketinggalan di belakang.
Akhirnya, saya merayu kepada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar membatalkan hasrat untuk menghadkan hanya 10 mata pelajaran maksimum dalam SPM yang bakal bermula pada tahun 2010 dan bukannya mengkaji semula. Jangan ditambah amarah rakyat, sudahlah kerajaan melanjutkan lagi 6 bulan sama ada akan meneruskan atau memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sekarang ini ingin menghadkan pula mata pelajaran yang boleh diambil oleh seorang pelajar dalam SPM. Kesabaran rakyat ada hadnya.
WaLlahu a’lam

5 comments:

mardhiah hayati said...

btol3...
kebanyakkan pelajar sekolah agma yg ambil lbih drpd 10...
ni la agenda diorg agk nye...
xnk org2 yg sek agma maju n berjaya...hope he will take his words back...

Anonymous said...

ana sokong 2...
hope he will take his words back...

En. Kunang Kunang said...

Nice article. But then, you put an "out-of-point" view. Lasykar Pelangi tu... He 3x.

Kalau kauubah sikit gaya bahasa artikel ni, boleh letak kat surat khabar.

10 subjek... Zaman sekolah aku dulu, 11 saja. Itu pun, kalau boleh, nak tambah dua lagi...

Muhammad Solihin Abd Rahman said...

To En. Kunang Kunang

Terima kasih atas teguran anda, aku dah ubah ayat aku sikit n dah buang 'out-of-point'
amacam ok tak..

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

betul2x, kerajaan seharusnya menarik balik .....