Pages

Monday, December 20, 2010

Saudara baru lebih Islam dari kita...

Salam perantauan,

Terkenang seketika menjadi tetamu Allah ketika bulan Ramadhan 1430 bersama Ruzaimy, Lutfi dan Faisal. Suatu kenangan yang tidak dapat dilupakan berada pada 10 malam akhir Ramadhan di Haramain Mekah dan Madinah. Ketenangan berada di sana tidak pernah seumur hidup aku kurasakan. Bukanlah post ni bertujuan untuk menceritakan tentang pengalaman aku sepanjang berada di sana, tetapi suatu kisah yang aku ingin kongsikan bersama ketika aku berada di dalam Masjidil Haram.


Brother Hilaal dari kiri sekali dan 2 orang dari kanan saudara baru yang aku maksudkan 

Pada pagi ke 27 Ramadhan 1430, kami telah berjumpa dengan seorang brother dari Singapura, dia memperkenalkan dirinya sebagai Hilaal yang berasal dari Singapura. Apa yang menarik tentang dirinya ialah beliau telah mengIslamkan 17 orang. Berapa besar pahalanya yang diperolehi olehnya. Bersamanya juga terdapat dua orang sahabat baru, tetapi malangnya aku sudah terlupa akan nama mereka, secara jujurnya aku terasa malu alah dengan mereka berdua yang baru masuk Islam tetapi dari segi pengamalan mereka, lebih mantap daripadaku yang sudah Islam sejak lahir lagi. 

Jika dikaji dari segi fakta, saudara baru kita lebih sayang Islam dari kita, sebagai contoh, sahabat aku pernah pergi ke Hentian Pudu Raya bersama seorang kawannya yang baru memeluk Islam. Siapa yang pernah pergi ke Hentian Pudu Raya tersebut, maka mereka lebih maklum akan keadaan Hentian tersebut. Ketika itu, terdapat sepasang Melayu Islam sedang berasmara dana di salah satu tempat duduk di hentian tersebut. Maka, berkatalah kawan sahabatku itu kepada sahabatku, “nape ko tak tegur mamat tu?”, maka berkatalah sahabatku, “seganlah aku”, setelah mendengar jawapan sahabatku, maka kawan sahabatku tadi terus menegur pasangan tersebut. Maka malu alah sahabatku kepadanya apatah lagi pasangan tersebut apabila ditegur oleh seorang China saudara baru. 

Berbalik kepada Brother Hilaal tadi, dia telah cuba memperkenalkan Islam kepada warga United Kingdom sehingga dapat mengIslamkan seramai 17 orang warga United Kingdom. Apa yang menarik semua saudara baru yang diIslamkannnya akan dibawa mengerjakan ibadat Umrah di pengakhiran didikannya. Sebelum dibawa mengerjakan Umrah, beliau akan mendidik saudara baru tersebut dengan didikan yang berkesan sehingga ibadat sunat pun tidak ditinggalkan. Sebagai contoh, kami mula berkenalan pada selepas subuh 27 Ramadhan, kami terus bersembang sehingga sampai ke waktu Dhuha. Satu soalan yang nmengejutkan aku dan Ruzaimy daripada saudara baru tersebut ialah, “Selalunya selepas Subuh kamu buat apa?, Kamu tunggu waktu Dhuha ke, baru pulang ke hotel?”, aku dan Ruzaimy jadi tercengang hendak menjawab apa, kami hanya mengiyakan, dan kami tidak berbohong, memang kami menunggu waktu Dhuha tetapi kami tidur di Masjidil Haram sehingga Dhuha, Soalan tersebut seolah-olah menanyakan kami, adakah kami membaca al-Quran atau membuat ibadat lain. Bila sudah sepanjang malam berjaga, maka selepas subuh adalah waktu yang paling best untuk tidur, walaupun ianya tidak digalakkan oleh Nabi yang mulia kerana mewarisi kepapaan. 

Walaupun mereka berdua baru memasuki Islam, tetapi mereka berpegang dengan Islam secara menyeluruh dari segi ibadat dan pengamalannya berbanding kita semua termasuk kalian para pembaca, adakah kita mengamalkan Islam secara menyeluruh?. Malulah kita kepada saudara kita yang baru memeluk agama Islam tetapi kita hanya duduk menongkat dagu tanpa melakukan apa-apa untuk memajukan diri kita kepada yang lebih baik. Justeru itu aku menyeru kepada diriku dan kalian para pembaca agar kita lebih menyintai Islam dengan mengamalkan segala yang diperintahkan dan meninggalkan segala yang dilarang agar sama-sama kita dapat membina sebuah individu Islam yang berkualiti untuk menjamin anak-cucu yang berkualiti seterusnya dapat melihat Islam kembali bersinar seperti zaman RasuluLlah s.a.w. 

p/s : Ini adalah salah satu usaha Brother Hilaal dan rakan-rakannya untuk memperkenalkan Islam, sila klik


1 comments:

Anonymous said...

hmm... kalau saya, sebenarnya saya dah memandang / memikirkan tentang ni lama dah... sejak saya kecil dulu.. masa tu, forum perdana hal ehwal Islam... Sejak Ust Ridhuan Tee & U. Farid Ravi masuk program tu..

Sehingga ke hari ini saya masih berfikir & tertanya-tanya, berapa ramai yang berfikir & ambil serius tentang perkara ni... Terutama dlm zmn globalisasi ni (yg sebenarnya zmn di ambang kiamat), yg dah berlaku mcm2 perkara..

Kita sbg umat Islam takde ke rasa malu dgn saudara2 kita.. berbanding dgn kita yg memang lahir dlm Islam..

Bukan nak menuding jari, sekadar nak buka mata hati para pembaca (termasuklah saya)..

Mudah-mudahan lbh ramai lg yg cakna dgn perkembangan semasa..

Apa yg saya nmpk dgn sgt jelas, kiamat semakin menghampiri.. Para ulama' semakin 'hilang'.. Maksiat yg berleluasa..

(Moga2 Allah menetapkan hati & iman kita semua..)

"Ya Allah, akhirkan kehidupan kami dgn kalimah LAA ILAHA ILLALLAH... & dgn pengakhiran yg baik..."

(ameenn)