Pages

Saturday, December 18, 2010

Pencarianku...

Mencari dan mencari,
Apa yang aku cari?,
Mencari hakikat penciptaan diri,
Mencari rahsia seorang abdi.

Layakkah aku digelar hamba-Mu Ya Ilahi?,
Sedangkan dosa-dosaku melangit tinggi,
Dosa-dosaku banyaknya seperti pasir di muka bumi,
Maksiatku berdamping denganku malam dan pagi,
Amalanku masih belum banyak aku perolehi,
Ampunkan dosaku Ya Rabbi.
Aku terus mencari,
Namun aku masih belum ku temui,
Rahsiamu sukar untuk aku bongkari,
Tetapi aku belum kenal erti undur diri,
Akan ku terus mencari dan mencari,
Mencari siapakah diri ini?.

Aku mencari dalam Kalam-Mu juga Sunnah Nabi,
Kalam-Mu penuh dengan rahsia duniawi dan ukhrawi,
Hadith Rasul-Mu penuh dengan mutiara ilmi,
Adakah aku mengambil kedua-duanya sebagai pedoman diri,
Atau aku masih dibutakan dengan keindahan duniawi.

Ya Allah, tunjukkan aku jalan yang Engkau redhai.
Jalan para Nabi-Mu yang Engkau cintai.
Jalan yang membawaku kepada-Mu ya Rabbi,
Agar aku tidak tersungkur lagi buat sekian kali,
Ke dalam lembah dosa dan noda yang Engkau amat murkai.

Ya Allah, berilah kekuatan pada diri ini,
Agar merasai lazatnya mengabdikan dri,
Membasahi pipi dengan air mata di malam hari,
Menjauhi segala perkara yang kau larangi.
Semoga aku lebih tahu hakikat penciptaan diri ini.

Aku akan terus mencari,
Sehingga nafasku berhenti,
Mencari keredhaan-Mu ya Ilahi,
Agar dapat ku melihat-Mu di sana nanti,
Kerana itulah nikmat-Mu yang paling tinggi,
Untuk hamba-hamba-Mu yang Engkau Redhai...

Bayt Malizi, Mu'tah, Jordan
22:51
11 Muharram 1432

0 comments: