Pages

Friday, March 4, 2022

FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM, TIMUR DAN BARAT MEREALISASIKAN VISI DAN MISI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

PENDAHULUAN

Dalam bidang pendidikan pengetahuan tentang falsafah adalah penting untuk mendorong seseorang bakal guru itu mempunyai kekuatan minda dan bagaimana menggunakan minda secara berhemah untuk mencari dan menjelaskan kebenaran. Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) digubal untuk memberi panduan atau arah tuju untuk menentukan haluan, asas dan inspirasi kepada semua usaha dan rancangan dalam bidang pendidikan. Kementerian Pendidikan Malaysia juga mempunyai misi dan visi yang tersendiri untuk memastikan sistem pendidikan berkualiti. Visi KPM ialah “Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera”, manakala misi KPM ialah “Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara” (“Visi & Misi Kementerian Pendidikan Malaysia,” 2013). Visi dan Misi KPM ini adalah hasil Mesyuarat Susulan Jemaah Menteri Bil.7 / 2013 yang diadakan pada 27 September 2013 (“Visi dan Misi Baharu KPM 2013,” 2013).

FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM MEREALISASIKAN VISI DAN MISI KPM

Falsafah Pendidikan Islam (FPI) negara mula diperkenalkan pada tahun 1988 yang menjadi satu tanda aras kepada suatu bentuk horizon baharu  dalam pendidikan negara (Fathiyah Mohd Fakhruddin, 2012). FPI berasaskan mesej terakhir yang diberikan kepada Nabi Muhammad SAW iaitu apa yang terkandung dalam al-Quran (Talbani, 1996). Dalam bahasa yang mudah FPI adalah falsafah pendidikan yang bersumberkan ruh Islam (Mohd Yusuf Ahmad, 2002). Ia berperanan untuk membentuk sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi matlamat, pengalaman pembelajaran serta kaedah pengajaran yang dapat memantapkan pendidikan Islam. Menurut Abdul Rahim Hamdan (2011). FPI membentuk kurikulum yang membimbing manusia untuk mengembangkan dan melaksanakan potensi fitrah mereka bersesuaian dengan kehendak Allah. Al-Zarnuji (t.t.), menyatakan antara syarat untuk memperolehi ilmu ialah guru yang cerdik dan  boleh dijadikan contoh kepada muridnya dan pelajar yang berpengetahuan serta rajin untuk meneroka.

Zawawi Ahmad menjelaskan dalam Noriati A. Rashid, Lee Keok Cheong, Zulkufli Mahayudin, dan Zakiah Noordin (2016)  bahawa FPI berusaha melahirkan individu yang soleh, seterusnya melahirkan warganegara berilmu dan beramal soleh. Mohd Kamal Hassan dalam Noriati A. Rashid, Lee Keok Cheong, Zulkufli Mahayudin, dan Zakiah Noordin (2016) pula menyatakan bahawa FPI menekankan konsep pendidikan seumur hidup, pembanguanan menyeluruh dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI), menam[aikan dua funngsu iaitu sebagai abid (hamba) dan sebagai khalifah (amanahkan atau tanggungjawabkan dari Allah untuk mengurus dan mentadbir dunia ini mengikut syariat Allah), dan memakmurkan alam.

Dalam merealisasikan visi dan misi KPM, FPI berperanan dalam membentuk sesuatu kurikulum pendidikan berkualiti yang bersifat komprehensif merangkumi matlamat, pengalaman pembelajaran serta kaedah pengajaran, ianya juga bersifat membimbing manusia untuk mengembangkan, melaksanakan dan membangunkan potensi fitrah sebagai insan terdidik yang dapat memenuhi aspirasi negara yang sejahtera.

FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR MEREALISASIKAN VISI DAN MISI KPM

Falsafah Timur adalah himpunan beberapa falsafah dari Asia iaitu, Falsafah India, Falsafah China, Falsafah Iran, Falsafah Jepun dan Falsafah Korea, Falsafah Islam juga termasuk dalam Falsafah (Mohd Salleh Mahat & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah, 2015). Namun apa yang dihuraikan adalah dari Falsafah China iaitu Falsafah Konfusianisme; dan Falsafah India iaitu Falsafah Nasionalisme dan Internasionalisme

Konfusianisme bukanlah satu agama tetapi lebih kepada pengajaran falsafah untuk mempertingkatkan moral dan menjaga etika manusia, ia diperkenalkan oleh Confucius atau Kong Fu Tze (Mohd Salleh Mahat & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah, 2015). Menurut Slamet Subekti (2010) falsafah ini menganjurkan ajaran harmoni antara sesama manusia dan antara manusia dengan alam, sekiranya semua manusia memainkan peranan mereka dan menjalankan tugas sesuai dengan kedudukan mereka, maka tidak akan terjadi perebutan kekuasaan sama ada dalam alam rumah tangga, tetapi negara pun akan menjadi tenteram.

Falsafah Nasionalisme dan Internasionalisme diperkenalkan oleh Rabindranath Tagore menafsirkan pendidikan sebagai proses yang bermatlamat menghasilkan individu dengan penaakulan yang sempurna bagi mengupayakan pencapaian bagi aspek fizikal, intelek, moral, dan rohani serta segala yang berkaitan dengan pengalam hidup amali (Mohd Salleh Mahat & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah, 2015). Nordin Tahir (2011) menyatakan bahawa pendidikan nasionalisme harus bermatlamat untuk menyemai ideal dan tradisi sesebuah negara berdasarkan pengetahuan sejarah, geografi, kesusasteraan, situasi sebenar dan tuntutan negara pada masa itu termasuk masalah nasional, pencapaian, kegagalan dan kejayaan, manakala pendidikan internasionalisme harus cuba memupuk hubungan baik, persaudaraan, harmoni, dan keamanan antara negara di dunia.

Dalam merealisasikan visi dan misi KPM, Falsafah Pendidikan Timur mengutamakan pendidikan moral dan undang-undang untuk menjadikan sistem peraturan sivil sebagai pembentukan masyarakat dan negara yang aman dan sejahtera. Selain itu pendidikan juga harus berdasarkan pengetahuan sebenar dan terdapatnya hubungan langsung dengan budaya dan tradisi rakyat negara lain.

FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT MEREALISASIKAN VISI DAN MISI KPM

Falsafah Pendidikan Barat terbahagi kepada dua aliran iaitu aliran tradisional yang mewakili perenialisme dan esensialisme berdasarkan dari  idealisme dan  realisme (Nordin Tahir, 2011), dan aliran moden yang mewakili aliran progresivisme, rekonstruksionisme dan eksistenssialisme berdasarkan dari pragmatisme (Abdul Rahim Hamdan, 2011; Nordin Tahir, 2011).

             Aliran esensialisme pula berpunca dari idealisme dan realisme yang mencadangkan penyampaian budaya dan pengetahuan teras kepada setiap generasi baharu sebagai tujuan utama pendidikan, ia juga bertujuan untuk menggalakkan pertumbuhan intelek individu serta mendidik individu yang berketrampilan melalui kaedah asas tradisional dengan pendekatan 3M iaitu membaca, menulis dan mengira (Nordin Tahir, 2011). Sesi pembelajaran pula menggunakan kaedah pemusatan guru, dimana dilihat sebagai berwibawa, demokratik, kreatif, mempunyai inisiatif dalam pengajaran dan mahir menggunakan taktik ganjaran dan denda kepada pelajar (Emeliana Elias, 2010; Nordin Tahir, 2011).

Aliran perenialisme berasal daripada perkataan asas, perennial yang bermaksud tidak berubah, ia berpunca dari aliran realisme yang mempercayai bahawa tujuan utama pendidikan adalah mengajar nilai dan ilmu yang sejagat dan abadi  dan fokusnya adalah perkembangan peribadi yang bermaksud manusia adalah manusia, maka mereka perlu diajar dengan perkara-perkara yan berkaitan manusia (Nordin Tahir, 2011).

            Aliran pramagtisme melihat pengetahuan sebagai suatu proses yang menyebabkan realiti berubah, pembelajaran dan peningkatan pengetahuan akan berlaku apabila proses penyelesaian masalah berlaku, dan mengetahui adalah proses peralihan antara manusia dan alam persekitaran  (Abdul Rahim Hamdan, 2011). Charles Sander Pierce mengatakan peningkatan ilmu bertujuan mewujudkan tabiat rohani yang boleh menguji idea melalui pemerhatian, pengujian dan persoalan, manakala Williams James mengatakan bahawa perasaan dan logik sangat penting sebagai asas kepada rasional sesuatu, dan John Dewey pula berpendapat bahawa pengalaman, kepintaran dan masyarakat ialah alat untuk perkembangan minda. (Mohd Salleh Mahat & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah, 2015).

Aliran progresivisme berpendapat bahawa dalam kurikulum hendaklah berpandukan kepada minat seseorang (Abdul Rahim Hamdan, 2011; Emeliana Elias, 2010; Nordin Tahir, 2011), mereka menggambarkan pendidikan adalah penghidupan bukan persediaan untuk hidup (Abdul Rahim Hamdan, 2011; Emeliana Elias, 2010). Progresivisme menganggap peranan guru sebagai pembimbing untuk penyelesaian masalah dan inkuiri saintifik,  dan  kebanyakan ahli progressevis bersetuju dengan pendekatan induktif yang menggalakan pelajar untuk memberi penjelasan sendiri dan pemahaman fenomena (Emeliana Elias, 2010; Nordin Tahir, 2011)

            Aliran rekonstruktionisme adalah hasil dari aliran progresivisme (Nordin Tahir, 2011). Menurut Van Scottes, Kraft dan Haas dalam Mohd Salleh Mahat dan Lydia Zulaifa Sullang Abdullah (2015) ahli-ahli rekonstruktivisme mempercayai bahawa sekolah boleh menjadi institusi pembentukan semula masyarakat dan agen perubahan sesuatu masyarakat. Justeru itu, fungsi sekolah adalah untuk mengenal pasti masalah sosial yang memberi sumbangan kepada krisi budaya dan untuk mewujudkan kemahiran dan sikap yang akan menyelesaikan masalah (Nordin Tahir, 2011).

            Aliran Eksistensialisme menekankan kepentingan individu unuk memenuhi kehendak peribadi (Abdul Rahim Hamdan, 2011), oleh itu, aliran ini mengutamakan pembelajaran kendiri dan bukan mencari ilmu (Emeliana Elias, 2010). Menurut  Tajul Ariffin dan Nor’aini Dan (1992) kurikulum eksistensialisme tidak tetap kerana kurikulumnya berdasarkan minat pelajar itu sendiri, justeru itu, sistem sekolah atau guru tidak berhak untuk menekan matlamat pendidikan ke atas pelajar (Abdul Rahim Hamdan, 2011; Nordin Tahir, 2011).

            Falsafah pendidikan barat dilihat memainkan peranan penting dalam merealisasikan misi dan visi KPM kerana berdasarkan aliran-aliran falsafah barat telah sistem memberikan implikasi yang besar dalam sistem pendidikan Malaysia. Aliran tradisional yang dapat dilihat dalam sistem pendidikan Malaysia ialah guru sebagai model, penerapan nilai-nilai murni dalam setiap mata pelajaran, Selain itu, asas dalam pembinaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) adalah pendekatan 3M (Emeliana Elias, 2010), dan tambahan menaakul dalam pembinaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) (Bahagian Pembangunan Kurikulum, 2016). Aliran tradisional ini juga dilihat dapat menjayakan misi dan visi KPM kerana ianya mempunyai matlamat untuk menyatupadukan rakyat dan dapat membekalkan pekerja-pekerja mahir untuk pembangunan ekonomi negara serta melahirkan rakyat yang berdisiplin (Mok S. S., 2010).

Aliran moden pula berperanan dalam mencorakkan visi dan misi  KPM dari sudut progressivisme  adalah untuk melahirkan masyarakat yang berilmu pengetahuan dan bertanggungjawab serta usaha untuk mewujudkan masyarakat yang maju dan berilmu (Emeliana Elias, 2010). perkembangan pelajar oleh itu, Pelajar diberi kuasa dan kebebasan pelajar untuk memperkembangkan dari segi intelek dan fizikal untuk mengembangkan bakat dalam pembelajaran mereka (Abdul Rahman Aroff & Zakaria Kasa, 2000).  Ia akan melahirkan sikap yang berkeyakinan diri pelajar dan mereka akan bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menghadapi dugaan dan cabaran pada masa akan datang.

Rekonstruktionisme juga dilihat dapat menjayakan misi dan visi KPM kerana ia memberikan penekanan terhadap melahirkan masyarakat yang demokratik dan berfikiran kritis dalam membangunkan masyarakat tersebut, dan guru berperanan penting untuk mendidik masyarakat agar dapat menerima, mengaplikasikan dan berfikiran demokrasi (Mohd Salleh Mahat & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah, 2015) serta tidak perlu takut tentang komitmen untuk membantu sebuah masyarakat baharu (Nordin Tahir, 2011). Pelajar pula bukan sahaja menerima ilmu daripada guru, malah turut melakukan penyelidikan untuk mengembangkan ilmu tersebut, perkara ini membolehkan pelajar berdikari dan guru hanya sebagai penunjuk jalan kepada mereka. Justeru itu,strategi berpusatkan guru dan berpusatkan pelajar dapat dilihat dalam memastikan suatu pendidikan itu berkualiti dalam mendidik insan.

Namun, eksistensialisme tidak dapat merealisasikan visi dan misi KPM, kerana menurut Van Scottes, Kraft dan Haas aliran ini bersifat individualistik dan terlalu bergantung ke atas faktor-faktor yang subjektif seperti intuisi, renungan ke dalam, penghayatan emosi dan perasaan keseorangan (Mohd Salleh Mahat & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah, 2015), oleh itu, pendidikan eksistensialisme ialah individu hendaklah mendidik diri sendiri dan juga berupaya mambuat keputusan mengenai kelakuan, kursus yang ingin diambilnya dan kaedah pembelajaran yang dikehendakinya (Emeliana Elias, 2010).

PENUTUP

Falsafah Pendidikan Islam, timur dan barat memainkan peranan penting terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia. FPK mempunyai beberapa ciri-ciri yang diterapkan dari ketiga-tiga falsafah tadi. Walaubagaimanapun, falsafah-falsafah ini digabungkan dan diubahsuai mengikut keperluan pendidikan di Malaysia. Hanya mengambil aspek-aspek yang penting dan berguna sahaja yang diambil dalam penggubalan FPK. Melalui FPK terbentuknya visi dan misi KPM, maka tidak ragu-ragu lagi bahawa  Falsafah Pendidikan Islam, timur dan barat  memainkan peranan yang penting dalam merealisasikan visi dan misi KPM.

BIBLIOGRAFI

Abdul Rahim Hamdan. (2011). Falsafah & Pemikiran Pendidikan. Johor Bahru: Penerbit UTM.

Abdul Rahman Aroff, & Zakaria Kasa. (2000). Falsafah dan Konsep Pendidikan. Shah Alam: Fajar Bakti.

Al-Zarnuji, Burhan al-Islam. (t.t.). Ta’lim al-Muta’allim Toriq al-Ta’alum. Surabaya: Syarikat Bankul Indah.

Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2016). Buku Penerangan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Emeliana Elias. (2010).  Implikasi  Falsafah  Barat  ke  atas  Falsafah  Pendidikan  Kebangsaan. Dalam  Seminar  Penyelidikan Pendidikan Pascasiswazah 2010. Skudai. Universiti Teknologi Malaysia Diambil dari http://eprints.utm.my/14937/1/Implikasi_Falsafah_Barat_ke_atas_Falsafah_Pendidikan_Kebangsaan.pdf

Fathiyah Mohd Fakhruddin. (2012). Peranan & Cabaran Guru dalam Pengajaran Pendidikan Islam. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.

Mohd Salleh Mahat, & Lydia Zulaifa Sullang Abdullah. (2015). Modul Pembelajaran EDUP 2013: Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Cyberjaya: Institut Pendidikan Guru Malaysia.

Mohd Yusuf Ahmad. (2002). Falsafah dan Sejarah Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Mok Soon Sang. (2010). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.

Nordin Tahir. (2011). Falsafah Pendidikan. Ipoh. Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh

Noriati A. Rashid, Lee Keok Cheong, Zulkufli Mahayudin, & Zakiah Noordin. (2016). Siri Pendidikan Guru: Falsafah dan Pendidikan di Malaysia Edisi Ketiga. Shah Alam: Oxford Fajar.

Slamet Subekti. (2010). Sumbangan Kofusianisme dan Taoisme bagi Pembentukan Humanisme dan Envirenmen-talisme dalam Kebudayaan China. Diponegoro. Unversiti Diponegoro. Diambil dari from http://eprints.undip.ac.id/3262/2/16_artikel_pak_slamet.pdf

Tajul Ariffin, & Nor’aini Dan. (1992). Pendidikan dan Wawasan 2020. Kuala Lumpur: Arena Ilmu Sdn Bhd.

Talbani, Aziz. (1996). Pedagogy, Power, and Discourse: Transformation of Islamic Education. The University of Chicago Journal, 40(1), 66–82.

Visi & Misi Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Dilayari pada 18 Ogos 2017, dari http://www.moe.gov.my/index.php/my/korporat/visi-misi

Visi dan Misi Baharu KPM 2013. (2013). Dilayari pada 18 Ogos 2017, dari https://www.cikguayu.my/visi-dan-misi-baharu-kpm-2013/

 

0 comments: