Menyingkapi peristiwa hijrah Nabi s.a.w. 1437 tahun
yang lalu, kita mendapat pelbagai petunjuk dan pengajaran yang berharga sebagai
pedoman dalam kehidupan. Nabi s.a.w. adalah seorang yang strategis dalam semua
tindakannya. Keyakinan dan tawakkal yang Nabi s.a.w. tunjukkan juga menjadi
asas agama dalam diri kita bahawa semua perkara di dalam genggaman qadha’ dan qadar
Allah, maka kita tidak perlu risau jika kita sudah mengambil usaha dan asbab.
Pada
hari ini manusia masih tetap sahaja dengan maksud berhijrah dari satu tempat ke
satu tempat yang lain. Tujuannya pula berbeza-beza di antara seseorang dengan
seseorang lain. Walau apapun variasi tujuan mereka, hijrah tetap mempunyai
kebaikan yang tersendiri. Firman Allah dalam surah al-Nisaa’ ayat 100 bermaksud:
“Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan
menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah
yang banyak dan rezeki yang melimpah ruah; dan sesiapa yang keluar dari
rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian dia mati
(dalam perjalanan), maka telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan
(ingatlah) Allah maha pengampun, lagi maha mengasihani”. sesungguhnya
Maka jika kita berhijrah ke suatu tempat untuk mencari yang lebih
baik dalam kehidupan atau rezeki yang banyak dengan disandarkan niat yang baik
kerana Allah maka bumi ini sangat luas untuk diterokai. Islam tidak membenarkan
kita menyerah kalah sebelum pertempuran, Islam juga melarang kita mati sebelum
ajal. Kita di suruh keluar berhijrah ke tempat lain yang lebih baik. Di tempat
lain juga mungkin ada rezeki yang lebih banyak. Dan di tempat lain juga mungkin
ada ilmu yang tiada di kampung halaman kita. Jadi hijrah ke tempat lain untuk
yang lebih baik dan bermanfaat.
Marilah kita
fikirkan bersama bahawa setiap kali tibanya tahun baru, bukanlah umur kita
meningkat setahun lagi, namun pada hakikatnya apabila tahun baru menjelma
sedarkah kita bahawa umur kita makin singkat kerana hampirnya kita kepada
kematian. Sudahkah kita semua bersedia bertemu dengan hari kematian kita.
Ingatlah kita pada kata-kata Abdullah bin Mas'ud r.a. "Perkara yang
paling aku menyesal ialah apabila matahari terbenam, umurku berkurang tetapi
amalanku tidak bertambah walau sedikit".
Justeru
itu, hijrah juga boleh diertikan sebagai meninggalkan perkara yang keji dan
maksiat yang dilarang oleh Allah kepada perkara yang dipuji lagi diredhai Allah.
Sepertimana dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin ‘Amr r.a.,
bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Muslim
itu adalah mereka yang memelihara Muslim yang lain dengan lidahnya dan
tangannya, dan orang yang berhijrah itu adalah mereka yang
meninggalkan apa yang ditegah oleh Allah ke atasnya" (al-Bukhari).
Hijrah
dari perkara yang keji dan dimurkai kepada perkara yang dipuji dan diredhai
adalah amat dituntut dalam Islam. Allah telah membentangkan kepada kita dua
jalan yang perlu kita pilih. Jangan sekali-kali kita memilih jalan yang dimurkai
oleh Allah. Namun, jika kita telah tersalah pilih, jangan biarkan diri kita
terus-menerus berada di lembah kehinaan. Allah berfirman dalam surah al-Ra’d
ayat 11bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum
sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"
Bersempena
kedatangan tahun baru 1437 ini juga, marilah kita menghidupkan sunnah
Rasulullah s.a.w dengan berpuasa pada hari
Tasu’a’ (9hb) dan Asyura’ (10hb) Muharam berdasarkan perbuatan Rasulullah
s.a.w. yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a. bahawa:
“Ketika Rasulullah s.a.w.
berpuasa pada hari Asyura’ dan menyuruh berpuasa padanya, mereka berkata: Wahai
Rasulullah, sesungguhnya ia adalah hari kebesaran orang Yahudi dan Nasrani.
Lalu Rasulullah s.a.w. berkata: Pada tahun hadapan, jika diizinkan Allah kita
akan berpuasa pada hari kesembilan. Dia (perawi) berkata: Sebelum sempat sampai
tahun berikutnya, Rasulullah s.a.w. wafat” (Riwayat Muslim).
Diriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Hendaklah kamu berpuasa
hari Asyura’ dan bezakanlah dengan Yahudi, maka puasalah sehari sebelumnya atau
sehari selepasnya” (Riwayat
Ahmad).
Maka berpuasa hanya pada 10 Muharam iaitu Asyura’ sahaja tidak digalakkan,
ia mesti bergandingan dengan sehari sebelumnya atau sehari selepasnya, bahkan
terdapat pandangan yang mencadangkan agar berpuasa sebanyak tiga hari iaitu 9, 10
dan 11 Muharram. Tujuannya adalah agar berbeza dengan amalan Yahudi
Walaupun berpuasa pada hari Asyura’ hukumnya adalah sunat, namun agak rugi
jika kita meninggalkannya kerana fadhilatnya cukup besar. Maka tidak sepatutnya
kita melepaskan peluang yang datang hanya setahun sekali. Fadhilat ini
sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Qatadah r.a. bahawa Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Berpuasa
pada hari Asyura’ aku mengira bahawa Allah akan mengampunkan (dosa) setahun
sebelumnya” (Riwayat
Muslim).
Sekiranya
tiada sebarang keuzuran, rebutlah peluang ini tanpa membiarkan hari penting ini
berlalu begitu sahaja. Jika kita tidak dapat merebut tingkatan tertinggi jangan pula kita terlepas tingkatan yang paling rendah. Ibn
al-Qaiyim menyatakan: “Peringkat berpuasa padanya ada tiga; yang paling
sempurna ialah berpuasa juga sehari sebelum dan sehari selepasnya. (Peringkat)
Selepas itu ialah berpuasa hari kesembilan dan kesepuluh, ia berdasarkan
kebanyakan hadith. Kemudian (peringkat) seterusnya ialah berpuasa hanya pada
hari kesepuluh sahaja”.
0 comments:
Post a Comment